Čo robiť, keď sa dostanete do šmyku

21.9.2017

 
Úvod > Blog > Čo robiť keď sa dostanete do šmyku?


Konečne sa na Slovensko vrátila zima. Snehové vločky poletujú a menia krajinu na bielo. Krásna predstava, že? Ale čo odvrátená tvár zimných mesiacov? Všetci šoféri ju dobre poznajú: šmykľavá vozovka, nižšia viditeľnosť a kolóny. Hoci idete do zákruty len 20-tkou, neraz vás šmykne a vy ledva dobrzdíte tesne preda stromom. Nech už ste sa niekedy do šmyku dostali alebo nie, tento článok sme napísali, aby sme zvýšili vaše šance, že všetko zvládnete s chladnou hlavou a bez ujmy.
 

Ako jazdiť po klzkej vozovke

Určite vás neprekvapí, že pomalšie, ale niektorým to treba prízvukovať. Keď zle vidíte na cestu, znížte rýchlosť. Keď je na ceste mokro, spomaľte. Keď sa vaše auto brodí kopou snehu, … pointu ste snáď pochopili. :)

Rozbiehajte sa a jazdite plynulo. Preraďujte na vyšší stupeň skôr, ako bežne zvyknete, inak by sa vám mohli začať pretáčať kolesá. Udržujte si väčší odstup a brzdite v predstihu. Brzdná dráha sa pri zľadovatenom či zasneženom povrchu rapídne predlžuje.
 


Základy bezpečnej jazdy zvýšia vaše šance na prežitie

Viete, ako sa správne sedí za volantom? Niektorí ľudia majú tak sklopené operadlo, že skoro ležia a ledva dosiahnu na volant. Iní sú na prednom skle nalepení ako muchy. Ďalší zase ledva dosiahnu na pedále. Takže ako?

Operadlo sedadla by ste mali nastaviť do 95° – 100° uhla. Keď už sme pri sedadle, tak opierka hlavy by mala byť zarovnaná s vrchom vašej hlavy. Táto poloha chráni vaše krčné stavce pri potenciálnom náraze.

Keď sa opriete celým chrbtom a chytíte volant, vaše ruky by mali byť mierne pokrčené v lakťoch. Viete, aká je ideálna poloha rúk na volante? Domnievate sa, že je to o desať dve? Tak to nám dovoľte vyviesť vás z omylu. Správna odpoveď je totiž trištvrte na tri. Vtedy môžete držať volant pevne v rukách aj počas prudších zákrut. Nemusíte rúčkovať a riskovať stratu kontroly nad vozidlom.

A čo vaše nohy? Tie by mali pohodlne dočiahnuť na pedále. Ľavú nohu na spojke by ste mali vedieť mierne pokrčiť. Táto poloha znovu chráni vaše telo, ak náhodou dôjde k nárazu.
 


V oboch situáciách je dôležité nepanikáriť

Keď sa dostanete do šmyku, zamerajte svoj pohľad tam, kam chcete ísť a nie na potenciálnu prekážku, do ktorej môžete naraziť. To by mohlo ochromiť vaše myslenie.

V prípade nedotáčavého šmyku, keď sa vám šmýka predná náprava a v podstate sa vám nedarí zabočiť, uberte plyn a jemne pribrzdite. Určite nedupte na brzdový pedál. Vtedy by auto mohlo vyletieť z cesty. Taktiež netrhajte volantom doľava či doprava, len ho jemne korigujte, aby ste plynule pokračovali v jazde, keď získate kontrolu nad vozidlom.

Ak sa dostanete do pretáčavého šmyku, a teda auto zatáča viac, než ste chceli, zošliapnite spojku a rýchlo otočte volantom do opačnej strany, prípadne ešte naspäť, aby ste vyrovnali smer jazdy.

Nech už dostanete pretáčavý či nedotáčavý šmyk, nech vás ani nenapadne zatiahnuť ručnú brzdu! Jedine, že by ste chceli spraviť poriadne hodiny.

PS: To, že by ste mali mať zimné gumy, vám snáď v januári pripomínať nemusíme. :)

*MK*