7 najčastejších chýb pri sťahovaní
a ako sa im vyhnúť

23.10.2018

 
Úvod > Blog > 7 najčastejších chýb pri sťahovaní a ako sa im vyhnúť
vykladanie z dodávky


Čaká vás sťahovanie do nového bytu či domu? Pri vašej najlepšej snahe môže nastať jeden z dvoch scenárov. Za A: Všetko prebehne hladko. Za B: Zažijete najhoršie obdobie vo svojom novom domove hneď v prvé dni. Ukážeme vám, ako dosiahnuť ten prvý scenár, aby ste sa tešili z nového domu či bytu už od začiatku.
 
Možno sa vám myšlienka na sťahovanie o pár mesiacov nezdá až tak desivá. Avšak čím viac ste na určitom mieste bývali, tým viac vecí máte. O to väčší chaos môže nastať. Zozbierali sme preto skúsenosti od desiatok ľudí a premenili ich na praktického sprievodcu sťahovaním. Vyzbrojte sa vašimi organizačnými schopnosťami a ideme na to.
 

Chyba č. 1: Zacyklíte sa pri upratovaní 

Už roky si hovoríte, že by bolo skvelé všetko upratať? Prišla vaša šanca. Čo už by sa len pri upratovaní mohlo pokaziť? Nuž, nostalgia je potvora. Ale ešte horší je v tomto smere hlások vo vašej hlave, ktorý hovorí: “Toto by sa mi ešte mohlo zísť.”
 
Preto sa pri očistnom procese môžete jednoducho zacykliť. Vecí neubúda, sťahovanie sa nehýbe. Vy napriek tomu stále niečo robíte, prenášate, triedite a výsledok nikde. Ako sa reálne zbaviť vecí, ktoré už nepotrebujete? Dozviete sa o chvíľu.
 

Chyba č. 2: Zbalíte si absolútne všetko

Opačným extrémom nekonečného upratovania je rozhodnutie, že si zoberiete všetko. Toto je cesta do pekla... plného krabíc, chaosu a vecí, ktoré v skutočnosti nepotrebujete.

frustrácia zo sťahovania

Ak by ste si mali z tohto článku odniesť len jednu vetu, nech je to táto: Pokiaľ ste danú vec už 2 roky nepoužili, opýtajte sa sám seba: Predám, darujem alebo vyhodím? A predmet putuje na príslušnú kôpku. S predávaním začnite čo najskôr, aby sa vám veci nepovaľovali dlho po byte. Veci môžete darovať do detského domova či bezdomovcom. Najťažšie sa vám jednoznačne budú vyhadzovať.
 

Chyba č. 3: Zabudnete si sťahovanie užiť

 Že si nie je čo užívať? Zmeňte trochu uhol pohľadu - zahrňte drobnú oslavu do upratovacieho procesu. Konečne vyprázdnite chladničku a odmrazíte mrazničku. Vyhodíte pokazené potraviny. No a zo zvyšku urobíte veľkú večeru pre rodinu, kamarátov, prípadne budúcich sťahovákov. Berte to ako oficiálnu rozlúčku so starým domom alebo oslavu na počesť nového. To isté platí o špajze. Nech máte čo najmenej vecí na sťahovanie.
 
Premýšľajte aj o tom, ktorý nábytok sa vám oplatí zobrať. Vŕzgajúca posteľ? Fľakatý gauč? Stará práčka? Ak ich už nechcete, ponúknite ich novému majiteľovi alebo susedom.

Predtým, ako začnete baliť, poutierajte nábytok od prachu. Ocenia to sťahováci i vy po príchode do nového domova. Vyhnite sa však leštiacim prípravkom, ktoré by mohli spôsobiť kĺzanie skriniek z rúk. Vyberte z nich poličky, aby neboli príliš ťažké. A zožeňte si obalové materiály. Prečo? Čítajte ďalej.
 

Chyba č. 4: Nezoženiete si potrebné “nástroje”

 Ako urýchliť celý proces sťahovania? Okrem lepiacej pásky a fixiek budete potrebovať:

  1. Staré letáky - už tradične na obalenie skla a keramiky.
  2. Bublinkovú fóliu - najmä na ochranu elektroniky, ale možno aj dreveného nábytku. Má to ešte jednu užitočnú funkciu - fóliovanie zabraňuje otvoreniu dvierok skriniek či chladničky počas ich presunu.
  3. Priesvitné vrecia na oblečenie - prehľadne vidíte, kde sa čo nachádza. Na presun oblečenia môžete využiť aj kufre a cestovné tašky, ktoré sa ľahšie prenášajú.
  4. Väčšie fólie - na prikrytie matracov, gauča, dreveného nábytku a pod. Možno vám v tomto smere postačia aj staré plachty.
  5. Bedničky - na ťažké predmety, ako sú hrnce a kuchynské náčinie. Budete tak mať všetko rýchlo po ruke, keď sa rozhodnete v novom byte/dome niečo zjesť. Taktiež sa vám zídu na prenos kvetov.
  6. Škatule - veľké, ale radšej plytké. Budú sa tak ľahšie premiestňovať. Aj ich obsah bude prehľadnejší. Ak majú rovnakú veľkosť, budú sa vám na seba dobre ukladať do dodávky.
 

efektívne balenie vecí 

Chyba č. 5: Postupujete bez plánu a bez systému

 Ako dlho vám bude sťahovanie trvať? Ak si dáte cieľový termín, budete mať väčší záväzok ho splniť a nechodiť okolo… množstva škatúľ, zopár mesiacov.
 
Čo a kedy budete potrebovať, resp. nepotrebovať? Určite si priority. Potom sťahujte od tej najmenej podstatnej. To znamená, že najskôr presťahujte sezónne veci, ktoré práve nepoužívate (zimné sviatky vs. letné dovolenky). Pár týždňov prežijete aj bez kníh, väčšiny oblečenia, zásob konzerv a fliaš s alkoholom atď.
 
K veciam, ktoré budete sťahovať ako posledné, patria: zubné kefky a hygienické potreby, posteľ a jej príslušenstvo, oblečenie na niekoľko dní, nevyhnutné riady, notebook a iné.
 
Označujte krabice kvôli orientácii. Máte na výber dve cesty: miešané vs. kategorizované škatule. Oboje má svoje výhody i nevýhody. Aké?
 

1. cesta - miešané krabice

Takéto sťahovanie je bezpečnejšie pre sklo, keramiku i pre váš chrbát. Do škatúl mixujete ťažké a ľahké, rozbitné a nerozbitné veci. Zároveň tým šetríte priestor, keďže každú medzeru zaplníte “ponožkami”.
 
Odvrátená tvár sa ukáže v novom byte, keď sa z triedenia takéhoto mixu môžete aj zblázniť. Pre zlepšenie orientácie vám odporúčame spísať si číselný zoznam krabíc. Označíte krabice iba číslom, aby ste nemuseli vypisovať celý obsah. Ten budete mať podrobnejšie rozpísaný na papieri.

efektívne sťahovanie
 
Pre koho je táto cesta vhodná? Pre slobodných či bezdetných ľudí, ktorí vyznávajú minimalistický prístup k životu, tým pádom majú menej vecí.
 

2. cesta - kategorizované škatule

Ako už asi tušíte, pri dôslednej kategorizácii vám vzniknú ľahké a extra ťažké škatule. Tomu sa vyhnete, ak obsahu prispôsobíte veľkosť krabice. Ťažšie veci dávajte do menších, ľahšie do väčších.
 
Tento spôsob je ďaleko prehľadnejší. Na krabicu napíšete 2 údaje - izbu, kam patrí (pri vykladaní ju človek rovno zanesie do danej miestnosti) a kategóriu predmetov, ktoré sú vnútri. Hneď viete, čo vybaľujete, aj bez zoznamu. Pre istotu však nezabudnite na označenie “KREHKÉ”.
 
Nevzdajte sa pred koncom! Ku koncu budete možno príliš unavený. Budete hádzať jedno cez druhé. Nerobte to! Prečo? No lebo inak by sa vám napr. šampón mohol vyliať v notebookovej taške.
 

Chyba č. 6: Sťahujete bez pomocníkov

Rozhodli ste sa, že presun domácnosti dáte bez pomoci? Ďalšia zásadná chyba. Fandíme vám, ale je to strastiplná cesta.

V prvom rade sťahovanie s partiou či rodinou je oveľa väčšia zábava, ako keď ste dvaja frustrovaní z hromady, ktorá na vás čaká. V druhom rade je to rýchlejšie, menej únavné a proste jednoduchšie. Máte zlý pocit z toho, že chcete láskavosť? Nebojte sa, aj oni sa raz budú sťahovať. :)
 
Pokiaľ predsa len nechcete do sťahovania zaťahovať svojich blízkych, môžete si zaplatiť sťahovákov, ktorí vám minimálne zabezpečia presun škatúľ z budovy do budovy. Na vás ostane len zbalenie a vybalenie. Aj pritom sa dosť zapotíte, ale nebude vás tak bolieť chrbát.
 

Chyba č. 7: Premiestňujete všetko autom

Presun autom sa zdá ako jednoduché a lacné riešenie, ale časovo sa vám to nevyplatí. Obrátite sa aj stokrát. Objednajte si radšej dodávku na sťahovanie.

Prenájom dodávky sa vám oplatí už len kvôli sťahovaniu nábytku, ale aj kvôli matracom, roštom, pohovke, chladničke a pod. Tieto veľkorozmerné veci sa vám do kombíka nevojdú, ani keby ste veľmi chceli. Odporúčame vám novinku v našej ponuke - 3-miestnu dodávku na prenájom Renault Master.

dodávka na sťahovanie

Pokiaľ sa sťahujete len z prenájmu a nemáte žiaden nábytok, dodávku pravdepodobne nebudete potrebovať. Ibaže by ste chceli. :) Prajeme vám veľa energie do sťahovania!
 

*MK*