Ako si dobiť baterky počas dlhej jazdy autom

26.7.2017

 
Úvod > Blog > Ako si dobiť baterky počas dlhej jazdy autom


Už dovolenkujete? Ak áno, tešíme sa s vami. V prípade, že vás dovolenka ešte len čaká a plánujete vyraziť autom, spísali sme pre vás pár tipov, ako zvládnuť niekedy nekonečnú cestu. Možno to poznáte aj vy. Viečka vám klipkajú, zívate a pretierate si oči. Cesta po diaľnici vie byť zradná nielen v noci, ale aj počas dňa. Nikdy neviete, čo sa môže stať, a preto musíte byť neustále v strehu. Ako to dosiahnuť? Čo piť a jesť, aby ste ostali čulý aj niekoľko hodín? Ako si dobiť baterky počas cesty? A čomu sa naopak radšej vyhnúť? Prečítajte si niekoľko overených rád od skúsených šoférov.


Energy drink, káva, čaj či voda?

Piť veľa tekutín počas jazdy je základ aj napriek tomu, že by ste si museli urobiť o jednu až dve „cik-pauzy“ navyše. Ale aké účinky majú jednotlivé nápoje na váš level energie?

Začneme energetickým nápojom. Bohužiaľ, jeho účinky sú len zdanlivé. Vďaka kombinácii kofeínu, cukru a taurínu ste zrazu maximálne nabudený. Zvýši sa vám tlak a zrýchli činnosť srdca. Ale tak rýchlo, ako energia prišla, zmizne preč. Ste unavený ešte viac ako predtým. Takto vaše telo reaguje aj na kolové sýtené limonády. Poďme sa radšej pozrieť na zdravšie a efektívnejšie alternatívy.
 


Káva, zelený i čierny čaj dokážu povzbudiť organizmus. Výber závisí od toho, či ste viac "kávový" alebo "čajový". :) Pokiaľ si do čaju či kávy nepridáte veľa cukru, nespôsobia vám ani spomínané energetické výkyvy. Vašu pozornosť udržia dlhšie. Nezahasia však smäd, preto ich treba vyvážiť najdôležitejšou zložkou pitného režimu – vodou.

Ak nemáte radi čistú vodu z vodovodu, kúpte si minerálku alebo si vyrobte domácu limonádu. Stačí trocha ovocia (citrusy či lesné ovocie) a mäta. Ak potrebujete trochu osladiť, slaďte medom alebo iným sladidlom (hlavne nie cukrom).
 


Alternatívy vyprážaného rezňa

Kedy ste najviac unavený počas dňa? Stavíme sa, že predovšetkým po výdatnom obede. Telo sa sústredí na tráviaci proces. Preto počas jazdy odporúčame konzumovať skôr ľahšie jedlá.

Zabudnite na rezne. Jeho lepšou alternatívou je určite bageta, ešte lepším variantom zdravý šalát s kuracím mäsom. Odborníci na výživu odporúčajú zabaliť si na cestu aj vývar do termosky. Jedzte radšej menšie porcie častejšie ako väčšie nárazovo. Veľké množstvo jedla má na telo rovnaký vplyv ako rezeň. Budete zaspávať.

Ak potrebujete maškrtiť, zabaľte si na cestu proteínové tyčinky, orechy či ovocie. Vyhnite sa naopak ultrasladkým tyčinkám a napolitánkam, aby ste predišli spomínanej energetickej hojdačke.
 


Spev, hry a prestávky počas jazdy nielen pre deti

Aj takéto škôlkarské zábavky dokážu udržať vašu pozornosť počas dlhej jazdy. Pustite si svoju obľúbenú hudbu a spievajte. Ale pozor na rytmus pesničiek, pretože agresívnejšia hudba môže ovplyvniť váš štýl aj rýchlosť jazdy. :D

Počúvanie hudby a konverzáciu s osadenstvom auta môžete striedať s hrami typu “Hádaj, na čo myslím” a pod. Takáto hra prebudí mozog a udrží vás v pozore.
 


Aj keď predstava doraziť do cieľa čo najskôr je lákavá, mali by ste si urobiť prestávku minimálne raz za dve hodiny. Ocenia to nielen deti, ale aj vaše telo. Ponaťahujte sa a prevetrajte si hlavu. Aj v tom najväčšom teple sa vám oplatí urobiť si pauzu.
 

Správne nastavenie sedadla

Veľa urobí aj taký “detail” ako spôsob sedenia v aute. V základnom kurze bezpečnej jazdy vás ako prvé naučia bezpečné nastavenie sedadla.

Pozdĺžne si sedadlo posuňte tak, aby ste pri šliapnutí na spojku dokázali trochu pokrčiť ľavú nohu. V žiadnom prípade by nemala byť úplne vystretá. Výšku sedačky prispôsobte tak, aby sa medzi vašu hlavu a strop zmestila vaša päsť. No a pri nastavení operadla by ste mali dosiahnuť takmer 90-stupňový uhol, aby ste dobre videli na cestu a vaše ruky boli pri kontakte s volantom taktiež mierne pokrčené.
 

Poriadny spánok

Aj takúto triviálnu radu mnoho vodičov podceňuje. Veď viete, že balenie si vyžaduje kopec nervov a energie. Hlavne, keď vám pomedzi kopy oblečenia skáču hyperaktívne deti. Preto sa pobaľte minimálne 1 deň vopred, aby ste si pred cestou dopriali poriadny odpočinok. Potrebujete najmenej 7 hodín nerušeného spánku. Ak cestujete v noci, tak si poobede podriemte na pár hodín. Akýkoľvek náznak ťažkých očí počas nočnej jazdy neignorujte. Odstavte auto na odpočívadlo a pospite si!
 


Najmä rodičia si v záujme jednoduchšej cesty s deťmi zvolia radšej cestu v noci. Deti spia. Na ceste je menej áut. Navyše sa vyhnete horúčavám. No každá minca má dve strany. S pokojnou cestou v noci sa spája väčšia únava a vyššia pravdepodobnosť, že dostanete mikrospánok vy alebo iný vodič vo vašej blízkosti. Takže zvážte, ako veľmi si dôverujete za volantom.

Dúfame, že naše tipy budú pre vás užitočné a želáme vám šťastnú cestu. :)

*MK*